Kategorie

PRODUCENCI

Wybierz producenta
Wszyscy producenci
INFOLINIA 34 365 40 96

WCHŁANIANIE MAGNEZU - JAK TO JEST NAPRAWDĘ ?


Magnez jest zaliczany do makroelementów, bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych, przez co reguluje szereg procesów fizjologicznych zachodzących w naszym organizmie. Magnez jest niezbędny dla prawidłowej budowy kości, reguluje skurcze mięśni gładkich i szkieletowych, wpływa na procesy krzepnięcia krwi, pracę serca oraz na pobudliwość tkanki nerwowej. 

 

KIEDY WZRASTA ZAPOTRZEBOWANIE NA MAGNEZ? 

Zapotrzebowanie na magnez wzrasta w szczególności u osób narażonych na intensywny wysiłek fizyczny, stres, w okresie rekonwalescencji, w czasie intensywnego wzrostu oraz w okresie ciąży. 

Tabletki

JAK UZUPEŁNIAĆ NIEDOBORY MAGNEZU:

Magnez jest pierwiastkiem, który wchłania się z przewodu pokarmowego stosunkowo trudno. Njlepiej przyswaja się magnez z pożywienia, a jego naturalnym źródłem są zwłaszcza zielone warzywa liściaste, orzechy, migdały, warzywa strączkowe, kakao, czekolada, ziarna zbóż, cennym źródłem jest także woda mineralna. 

Coraz bardziej powszechny jest problem niedoboru magnezu w codziennej diecie. Bardzo chętnie sięgamy po suplementy diety i leki dostępne w aptekach zawierające ten pierwiastek, gdyż jest to najprostszy sposób na uzupełnienie deficytów. 

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY DOBORZE PREPARATU MAGNEZOWEGO? 

Czynnikiem determinującym wchłanianie magnezu jest jego nośnik. Wyróżniamy preparaty, gdzie nośnikiem są sole organiczne (cytryniany, mleczany, askorbiniany, chelaty) oraz sole nieorganiczne (chlorki, węglany). Badania wykazują, że zdecydowanie lepszą biodostepność wykazują związki organiczne. 

Drugą ważną kwestią jest zawartość w preparacie jonów magnezu Mg2+, jest ona kluczowa, ponieważ tylko kationy magnezowe są wykorzystywane przez nasz organizm. 

Należy zwrócić uwagę, że sól organiczna zawiera znacznie mniej jonów magnezu niż sól nieorganiczna, jednak procent przyswajalności związku organicznego jest dużo większy. 

Preparaty magnezu dostępne są w różnych postaciach, mamy do wyboru saszetki, tabletki, tabletki powlekane, dojelitowe, oraz formy do rozpuszczenia i płynne. Magnez w największym stopniu wchłania się w jelicie cienkim, dlatego ważne jest, żeby tabletka była powlekana lub dojelitowa, ponieważ zapewnia to ochronę przed działaniem soków żołądkowych i gwarantuje lepszą biodostępność preparatu. 

Wiele preparatów magnezowych zawiera w swoim składzie dodatek witaminy B6 (pirydoksyna), która dodatkowo zwiększa wchłanianie jonów Mg2+ oraz potasu, który w połączeniu z magnezem pomaga w walce ze skurczami i drżeniem mięśni.  

Istotoną kwestią podczas suplementacji magnezu są interakcje w jakie wchodzi on z innymi lekami. Magnez zmniejsza wchłanianie antybiotyków np. tetracyklin, doustnych antykoagulantów (leki zmniejszające krzepliwość krwi) oraz bisfosfonianów (leki stosowane w osteoporozie). 

Dobór odpowiedniego preparatu magnezowego powinien opierać się na naszej wiedzy i umiejętności czytania informacji na opakowaniu. Slogany reklamowe i kolorowe opakowania nie zawsze idą w parze z oczekiwaną przez nas jakością. 

 

Autor: mgr farmacji Katarzyna Leszcz